Eind vorig jaar is Google met de Google data studio op de markt gekomen. Vanaf toen tot nu is de studio beschikbaar in de Beta versie. Kortom deze rapportagetool is nog volop in ontwikkeling. Als we naar de huidige mogelijkheden kijken is zeker de verwachting dat deze rapportage tool toonaangevend gaat worden in de internet marketing. Het mooie van de Google data studio is dat deze gratis is. Daarnaast is deze helemaal naar eigen smaak in te richten en zijn zo goed als alle mogelijke KPI’s in visueel mooie grafieken of tabellen weer tegen en is het in de internet marketing een uitstekend stuurmiddel. Bij uitstek een uitstekend onderwerp om een blog over te schrijven om julllie als lezers zodoende mee te nemen in de mogelijkheden en voor- en nadelen van deze tool.

Google data studio plaatje

Hoe start ik met Google data studio?

Als je in Google zoekt naar deze studio kom je deze al gauw tegen. Via je Google account kun je inloggen en aan de slag met het bouwen van je studio. In het hoofdscherm zie je een aantal voorbeelden van templates die gebruikt kunnen worden. Deze templates kan je ook kopiëren om je eigen studio op dezelfde manier in te richten. Ik raad je aan eerst aan de slag te gaan met het ontwerpen en ontwikkelen van een eigen studio om zodoende de mogelijkheden van Google data studio te ontdekken. Na het openen van je nieuwe template moet je eerst databronnen selecteren waar de data die je nodig hebt om je KPI’s in beeld te brengen in staan. De meest voorkomende databronnen kan je selecteren, zoals Analytics, Google Search Console, Adwords etc. Helaas is het nog niet mogelijk om externe data bronnen te selecteren en de vraag is of dit komt aangezien Google er meer belang bij heeft dat haar producten zoveel mogelijk gebruikt worden. Na het selecteren van de databron kan je aan de slag met het inrichten van je Google data studio. Je kunt meerdere bladen aanmaken bijvoorbeeld als je per blad een verschillend internet marketing thema wil behandelen. Bijvoorbeeld een SEA blad en een SEO blad. In het SEO blad kan je bijvoorbeeld het website verkeer weergeven en het verkeer wat via een organische zoekopdracht op je website terecht is gekomen. Zodoende is in de grafiek goed waarneembaar welke trend in het bezoek. Is er een stijgende trend of dalende trend. In je template kan je ook een mogelijkheid maken om de periode te selecteren en kan je daarnaast ook nog een vergelijk maken met de periode ervoor of dezelfde periode een jaar eerder. Dit geeft goed aan of je op de goede weg bent of dat je je SEO strategie moet bijstellen.

Zijn er ook nadelen aan Google data studio?

Niet echt heel veel eerlijk gezegd. De studio’s zien er grafisch goed uit en er is heel veel mogelijk. Teveel om in dit blog op te noemen. Om toch een nadeel te noemen. Er is geen databron te koppelen waarin je de positief van zoektermen in Google goed kan weergeven. Via een omweg zijn deze wel in Google data studio weer te geven. Google spreadsheet kan namelijk wel als databron gekoppeld worden. Door hierin op maandniveau de posities in Google per zoekterm weer te geven kan deze als bron gekoppeld worden en als tabel in de studio geplaatst worden.